آیین نامه واردات خودروهای نو پایگاه خبری اختبار

پروژه مذکور با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۷۹ و با تولید ۲۶ دستگاه سمند آغاز شد. سمند در فهرست انواع مدل های سمند، اولین نمونه است که در بازار به سمند معمولی معروف بود و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در فهرست محصولات ایران خودرو قرار داشت. البته فرسوده شدن سنکرون ها در مجموعه سنکرونایزر جعبه دنده نیز عامل این اتفاق خواهد بود. اگر خودرو گیربکس اتوماتیک دارید، مشاهده تغییر شدید و ناگهانی دنده به دنده دیگر، نشانه خرابی گیر بکس خواهد بود. اگر شما خودرو خود را در مکانی پارک کنید پس از توقف کامل باید دنده را در حالت قرار دهید. در این خودروها هر چه شما پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید دهنده سبکتر شده و شما شتاب بیشتری میگیرد. اگر دنده را بر روی این حالت قرار دهید و پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به سمت عقب حرکت خواهد کرد. باید گفت، اگر دلتان میخواهد پشت فرمان یک خودرو دنده اتومات بنشینید، پارس اتومات را خریداری کنید. اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید، ممکن است کلاچ فرسوده شده یا نیاز به سیستم رگلاژ داشته باشد. ​​!

اگر خودرو شما دارای گیربکس دستی است، ممکن است هنگام تعویض دنده شاهد سخت جا خوردن آن یا صدای اضافی باشید. در مدلهای پیشرفتهتر و مدرنتر، از گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی استفاده میشود. برای استفاده از آنها قرار دادن دنده در حالت رانندگی و فشردن پدال گاز کافی است تا خودرو به حرکت درآید. این موضوع بدین معنی است که یک جعبه دنده باید بتواند در سربالاییها نیروی کافی و مناسب خودرو را فراهم کند و در مسیرهای صاف و هموار همچون اتوبانها و بزرگراهها سرعت بالا مورد نیاز را تامین کند. یک جعبه دنده اتوماتیک سواری نرمتری را برای شما فراهم می کند. فرآیند تعویض دنده در گیربکس های دستی توسط راننده صورت می گیرد. در گیربکسهای تیپ ترونیک راننده برای دخالت در تعویض دنده باید حالت کنترل دستی را فعال کند، اما در این سیستم که مکانیزم پیشرفتهتری دارد، راننده بدون فعالسازی حالت دستی میتواند در عمل تعویض دنده دخالت کند و در صورت عدم دخالت مجدد او سیستم گیربکس به حالت خودکار باز میگردد. چنین فرآیندی بدون انتخاب دنده مناسب در گیربکس میسر نمیشود. اما بدون شک انتظار نداشت که این خودرو هاچبک به یکی از برترین محصولات تاریخ این شرکت بدل شده و رکوردهای متعدد در زمینه تیراژ تولید و محبوبیت در سطح جهانی را بشکند.

گیربکسها را به طور کلی به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم میکنند و شاید بتوان ادعا کرد که این روزها گیربکسهای اتوماتیک محبوبیت بیشتری دارند. شاید هم یک یا چند تا از هماهنگ کننده های چرخدنده فرسوده شده یا آسیب دیدهاند. تولید کننده نیرو موتور یا پیشرانه است. البته که از آنها در خودروهای پیشرفته و لوکس یا اسپرت استفاده میشود. این نوع گیربکسها که معمولا به صورت پنج و شش سرعته تولید میشوند در خودروهای لوکس به کار میروند و استفاده از مدل هفت سرعته آنها نیز به تازگی در خودروها اسپرت و مسابقهای رواج یافته است. ترمز بازیاب انرژی: در این مدل بعد از فشردن پدال ترمز، موتور بهصورت ژنراتوری کار میکند و انرژی حرکتی چرخها را به خود جذب میکند و خودرو متوقف میشود. بنابراین اگر فاصله تعویض دندهها توسط سیستم خودکار زیاد باشد و ضرایب آنها با اختلاف زیاد انتخاب شوند راننده میتواند به صورت دستی اقدام به تعویض دنده نماید. تفاوت آنها با گیربکسهای خودکار و دستی در این است که عمل تعویض دنده به صورت خودکار انجام میشود اما به راننده امکان کم و زیاد کردن دندهها به صورت دلخواه را میدهد.

البته هنوز هم گیربکسهای دستی در بین طرفداران دنیایخودرو جایگاه خاص خود را داشته و در واقع بسیاری معتقدند یک راننده واقعی هرگز به سراغ گیربکس اتوماتیک نمیرود. بسیاری از رانندگان تعویض به موقع دنده را یکی از لذتبخشترین قسمتهای رانندگی دانسته و آن را از مزایای گیربکسهای دستی میدانند. این اتفاق به معنای فرسایش کلاچ بوده و نیاز به تعویض دارد. در یک دنده اتومات چهار حالت ، ، و وجود دارد. در این سیستم امکان تعویض دنده توسط راننده پیش از فعالیت سیستم خودکار وجود دارد. از طرف دیگر تعویض دنده در دور موتور پایینتر از حد استاندارد نیز سبب میشود که در شتابگیری خودرو اشکال ایجاد شود. تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا از برندهای ژاپنی، و هیوندای، کیا و سانگیانگ از برندهای کرهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد هستند. این خودروهای باید استاندارد یورو فوت و فن پر کاربرد خنک نگه داشتن کولر خودرو ۵ داشته باشند. واردکنندگان خودرو باید برای خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ارائه و برای آن باید تضامین مالی و تعهدی ارائه کنند. در حال حاضر برخی از این مدلها توانستند کارکرد بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتری را نیز ثبت کنند. کارشناسان آرشا خودرو آمادگی دارند تا به شما مشاوره رایگان پیش از خرید خودرو ارائه کنند.  ​ ​!