اکوموتیو رسانه تخصصی اکوسیستم استارتاپ ایران

هم اکنون بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن اندرویدی ایرانی که توسط دوهزار توسعه دهنده تولید شده اند در کافه بازار در دسترس کاربران ایرانی است و طبق گزارش بنیاد جهانی استارت آپ، ارزش کافه بازار ۲۰ میلیون دلار است. سوال خیلی خوبی است؛ بله، این اتفاق میافتد و خیلی از شرکتهایی که قبلاً مثلاً عنوان تولیدی داشتند، الان به عنوان نوپا شناخته میشوند، چرا؟ چون قبلاً تعریفمان از شرکت نوپا فروش صفر بوده و الان فروش ۵ میلیاردی مد نظر کشور است. می نمود ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد تا به امروز که شاهد این هستیم که تقریبا کالایی نمانده که شما مشابه آن را در دی جی کالا یافت نکنید. منظور از سطح فناوری این است که محصولات ارائه شده باید در حوزه فناوریهای برتر باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت یا دانش فنی فرآیند تولید محصول از متوسط سطح فناوریهای موجود در کشور بالاتر بوده و دستیابی به آن مستلزم انجام تحقیق و توسعه توسط یک تیم فنی خبره باشد.

پلتفرم های ایرانیپلتفرم های داخلی آنها میخواستند برای هر ایرانی با هر سطح درآمدی یک تجربهی لذتبخش حمایت سفر فراهم کنند. بنابر قانون ایران شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از ۵۰٪ از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایتهای این قانون نیستند. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانالهای عمومی و گروههای بیش از ۱۰۰۰ عضو است که بهصورت سیستمی و حسب نیاز، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار میگیرد. تسلط بر دانش فنی شرکتها نیز از ۳ روش قابل ارزیابی قرار میگیرد؛ نخستین روش «طراحی داخلی» بوده که باید مبتنی بر ایده و فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکت انجام شده باشد. دومین روش «مهندسی معکوس» است، یعنی طراحی صورت گرفته، مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه روی محصولی که قبلاً توسط افراد یا شرکتهای دیگر تولید شده است، انجام شده باشد. سومین روش بحث «انتقال فناوری» است که باید با تغییرات اساسی صورت بگیرد؛ یعنی شرکت ابتدا دانش فنی را از طریق انتقال فناوری از مجموعههای بیرون از شرکت (از طریق خرید لیسانس، کلید در دست، خرید تجهیزات، دریافت آموزش از شرکتهای دارنده دانش فنی و…) وارد کرده و در ادامه با انجام تحقیق، طراحی و توسعه، موفق به ایجاد تغییرات اساسی در محصول یا فرآیند (تجهیزات) پیچیده تولید، شده چگونه از فایل های سازمان با پلتفرم ابری مدیریت فایل های سازمانی آبان محافظت کنیم؟ است. ​​&;​​ !

استارت آپ بومی از زمانی که هر شرکت درخواست خود را در سامانه بررسی مجدد ثبت میکند، حداکثر ۲۰ روز کاری طول میکشد تا پرونده شرکت بطور کامل بررسی شده و نحوه ارجاع مجدد یا عدم ارجاع شرکت برای ارزیابی مجدد مشخص شود. فرایند ارزیابی شرکتهای دانش بنیان، در طول ۲ سال به طور متوسط از حدود ۹۰ روز به ۳۵ روز رسیده و حداکثر زمان ارزیابی از ۳۰۰ روز به ۷۰ روز کاهش یافته است. چند روز پیش مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که از کل معافیتهای مالیاتی که در سال ۱۴۰۱ به کسب و کارها داده شده، حدود یک درصد فقط برای دانش بنیانها بوده است. در مدل جدید و طبیعتاً نه در اوایل اجرا، بلکه بعد از اینکه بخش راه اندازی اولیه انجام شد، پیش بینی ما این است که حداقل برای شرکتهای نوپا که ۸۰ درصد سبد شرکتهای ما را دارند، زمان ارزیابی به طور متوسط به حدود ۲۰ روز برسد و برای شرکتهای نوآور و فناور با توجه به اینکه حتماً نیاز به بازدید دارند، زمان ارزیابی در حدود یک ماه انجام شود. این برند که در سال 1395 متولد شد، حالا یکی از استارت آپ های موفق ایران است و بیش از ۲۳۰ نفر کارمند و حدود ۱۰۰هزار سفیر دارد.

به طور کلی، یک محیط ابری مدیریت شده است که توسعه دهندگان میتوانند برنامههای خود را بدون نگرانی از جزئیات زیرساخت در آن ایجاد کنند. در مدل جدید از توان پارکهای علم و فناوری برای ارزیابی شرکتها برای دانش بنیان شدن کمک خواهیم گرفت و آنها را به عنوان بازوی ارزیابی جدید در نظر گرفته ایم، البته مبنای کار پارکها نیز فهرست کالا و خدمات دانش بنیان است که معاونت علمی منتشر میکند. شرکتهای دانش بنیان بزرگ نیز دو دسته هستند؛ اگر محصولات و خدمات فناورانه شرکتها زیر ۵۰ درصد دانش بنیان باشد به این شرکت نوآور گفته میشود و اگر بیش از ۵۰ درصد سبد فروششان از محصولات و خدمات دانش بنیان باشد به این شرکت، فناور گفته میشود. در سال ۱۴۰۲ شرکتی که زیر ۱۰ نفر نیروی انسانی داشته باشد و فروش آخرین اظهارنامه اش زیر ۵ میلیارد تومان باشد، از نظر ما کوچک و نوپا است و اگر بیشتر از این باشد شرکت بزرگ محسوب میشود. با این حال موفقیت یک استارت آپ ایرانی نیز نهایتا با بن بست مواجه است و کارآفرینان امکان رویا پردازی های بزرگ برای گسترش تجارتشان در عرصه جهانی را ندارند.