نوع جدیدی از ویروس کرونا در بلژیک شناسایی شد زیرا اروپا سفر به آفریقای جنوبی را ممنوع می کند – POLITICO



کشورهای اروپایی روز جمعه توافق کردند که سفر به آفریقای جنوبی را محدود کنند و دلیل آن نگرانی ها در مورد نوع جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شده در آنجا بود که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان “نوعی نگرانی” معرفی کرده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که سویه جدید، که آن را “Omicron” می نامد، به نظر می رسد مسری تر از نسخه های قبلی است و می تواند از مصونیت به دست آمده از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی فرار کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، می‌خواهد از خطر موج خطرناک‌تر دیگر عفونت‌ها جلوگیری کند، در زمانی که قاره در حال حاضر از موجی رکوردشکنی می‌پیچد. تحت تعقیب برای اینکه بلوک به اصطلاح مکانیزم ترمز اضطراری را فعال کند تا سفر هوایی از منطقه را متوقف کند.

فون در لاین بعدازظهر جمعه گفت که کشورهای اتحادیه اروپا “باید خیلی سریع، قاطع و متحد عمل کنند”. تا زمانی که درک روشنی از خطرات ناشی از این نوع جدید نداشته باشیم، همه سفرهای هوایی به این کشورها باید به حالت تعلیق درآید و مسافرانی که از این مناطق باز می گردند باید قوانین قرنطینه سخت را رعایت کنند.

مکانیسم ترمز اضطراری به کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله افراد واکسینه شده، اجازه می دهد تا در صورت کاهش وضعیت اپیدمیولوژیک در یک کشور غیر اتحادیه اروپا به دلیل متغیر مربوطه، سفر را متوقف کنند.

تصمیم برای فعال کردن این مکانیسم در نشست سفرای اتحادیه اروپا در کمیته یکپارچه واکنش به بحران سیاسی اتخاذ شد که به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد در زمان بحران‌ها هماهنگ شوند.

نتایج این نشست که توسط POLITICO مشاهده شد، بیان می‌کند که «شرکت‌کنندگان توافق می‌کنند که کشورهای عضو باید ترمز اضطراری را فعال کنند» و «محدودیت‌های موقتی ضروری است که در همه سفرها از منطقه آفریقای جنوبی به اتحادیه اروپا اعمال شود». این کشور شامل بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه است.

با این حال، به نشانه ای که ممکن است ممنوعیت های سفر بیهوده باشد، بلژیک یک مورد از نوع جدید را تایید کرده است.

این نوع برای اولین بار با توالی یابی ژنومی در آفریقای جنوبی شناسایی شد و در 22 نوامبر با یک پایگاه داده بین المللی به اشتراک گذاشته شد. اگرچه داده‌های مربوط به حدت ویروس و توانایی فرار از محافظت ایمنی هنوز کمیاب است، دانشمندان هر دو نگران وجود تعدادی از موجودات هستند. گسترش ظاهرا سریع آن، و همچنین جهش های ژنتیکی در پروتئین حساس سنبله، که منطقه ای است که بیشتر واکسن ها هدف قرار می دهند.

یک گروه مشاوره WHO گفت که شواهد اولیه حاکی از “افزایش خطر عفونت مجدد” در مقایسه با انواع دیگر، از جمله نوع غالب دلتا است.

واکنش بحران

آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا، مالتا، جمهوری چک و یونان محدودیت سفر به این منطقه را اعلام کرده‌اند. این امر پس از تصمیم مقامات بریتانیا در پنجشنبه شب مبنی بر اعمال محدودیت های جدید در سفر برای شش کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی صورت گرفت.

ینس اسپان وزیر بهداشت آلمان گفت از جمعه شب، “شرکت های هواپیمایی فقط مجاز به انتقال آلمانی ها به آلمان هستند و قرنطینه 14 روزه برای همه، از جمله کسانی که واکسینه شده اند” اجباری است.

هلند همچنین پروازهای این منطقه را از ظهر روز جمعه ممنوع کرده است – اقدامی که مسافران را در فرودگاه اسخیپول آمستردام سرگردان کرده تا در دو پرواز از آفریقای جنوبی آزمایش شود.

«از آنجایی که پرواز من از ژوبرگ جایی بر فراز چاد بود، اروپا دچار وحشت ناپایدار شد. وقتی فرود آمدیم، اجازه نداشتیم از هواپیما پیاده شویم.» توییت کرد استفانی نولن، خبرنگار بهداشت جهانی در نیویورک تایمز.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا اعلام کرد که ممنوعیت سفر بازدیدکنندگان از کشورهایی که این نوع را گزارش کرده‌اند، «به شدت منع می‌کند». تا روز پنجشنبه، 77 مورد در آفریقای جنوبی، 4 مورد در بوتسوانا و 1 مورد در هنگ کنگ شناسایی شده است.

بیشتر موارد در آفریقای جنوبی است، جایی که تراکم جهش ها در نوع جدید – که انتظار می رود به “Nu” تغییر نام دهد – این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است مسری تر و بهتر از انواع قبلی در جلوگیری از مصونیت واکسن باشد.

تولیو دی اولیویرا، مدیر مرکز آفریقای جنوبی برای واکنش و نوآوری به بیماری همه گیر، پیش بینی ها وی گفت: حداقل 1000 مورد جدید ابتلا به کووید-19 در روز در کشور متعلق به نوع “امیکرون” است زیرا از دلتا پیشی گرفته است.

مارک ون رانست، ویروس شناس بلژیکی، می گوید که ممنوعیت سفر باعث کاهش سرعت پیشرفت این نوع خودرو می شود، اما بعید است که به طور کامل آن را متوقف کند. گفت، می افزاید: واقعیت نگران کننده این است که این نوع احتمالاً در حال حاضر به میزان بسیار محدودی در اروپا وجود دارد.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که سه مورد مشکوک به این نوع را در این کشور شناسایی کرده است. دفتر نخست وزیری گفت که سفر از بیشتر مناطق آفریقا نیز ممنوع خواهد بود.

ساجد جاوید وزیر بهداشت بریتانیا روز جمعه در سخنرانی خود در پارلمان گفت که حداقل در حال حاضر هیچ موردی از این نوع در بریتانیا وجود ندارد.

جنی هریس، مدیر عامل آژانس ایمنی سلامت بریتانیا، این را به عنوان “مهم ترین متغیر” توصیف کرد که تا به امروز با آن مواجه شده است.

لوکاس کوتکمپ، کورنلیوس هیرش، سارا ویتون، و نکتاریا استامولی در این گزارش مشارکت داشتند.

این داستان به روز شده است.